استاندارد IP چیست؟

      جدول IPاستاندارد آی پی یا Ingress Protection درجه حفاظت تجهیزات در مقابل ورود گردوخاک، آب و رطوبت را بیان می کند که مطابق جداول زیر عدد اول درجه حفاظت در مقابل ورود ذرات جامد و عدد دوم درجه حفاظت در مقابل نفوذ آب و رطوبت می باشد.

      به طور مثال در استاندارد IP65، شش به معنی حفاظت کامل در برابر نفوذ گردو غبار و پنج به معنی مقاومت کامل در برابر نفوذ آب در عمق بین 15cm تا 1m برای مدت زمان 30 دقیقه می باشد.

      بسیاری از تجهیزات الکترونیکی باید در طول مدت استفاده در مواجه شدن با آلاینده‌ها، رطوبت و ضربه از خود مقاومت نشان دهند. کلاس IP مشخص‌کننده‌ این موضوع است که تا چه حد می‌توان بدون در نظر گرفتن امنیت به مقاومت دستگاه اطمینان کرد.

      در جدول استاندارد IP می‌توانید شاخصه‌های اختصاصی کلاس‌های مختلف را با هم مقایسه کنید:

      عدد اول درجه حفاظت
      0   هیچگونه حفاظتی در برابر قسمت‌های برق دار و یا متحرک داخل محفظه و همچنین هیچگونه حفاظتی در برابر ورود اجسام خارجی به داخل جسم وجود ندارد.

      1   در برابر تماس‌های اتفاقی یا غیر عمدی با قسمت‌های برق ‌دار یا متحرک دستگاه، حفاظت می شود اما عمداً می‌توان به قسمت های برق‌دار و یا متحرک دستگاه دست زد. به طور کلی دستگاه در برابر ورود اشیاء با قطر بزرگ تر از 50 میلیمتر حفاظت شده است.

      2   قسمت‌های برق‌دار و یا متحرک داخل دستگاه در برابر انگشت محافظت شده و یا به عبارت دیگر دستگاه در برابر ورود اشیاء خارجی با قطر بزرگتر از 12 میلیمتر حفاظت شده است.

      3   قسمت‌های برق دار و یا متحرک داخل دستگاه در برابر ورود ابزار، سیم و هرچیز دیگر با قطر بیش از 5/2 میلیمتر حفاظت شده و به طور کلی اشیاء با قطر بیش از 5/2 میلیمتر نمی توانند وارد دستگاه شوند.

      4   قسمت‌های برق‌دار و یا متحرک داخل دستگاه در برابر ورود اجسام خارجی بیش از یک میلیمتر محافظت شده است.

      5   حفاظت کامل در برابر تماس با قسمت‌های برق دار و یا متحرک دستگاه و منافذ ورود گرد و غبار به طور کامل مسدود نشده ولی گرد و غباری که وارد دستگاه می‌شود باعث اختلال در سیستم داخلی و عملکرد دستگاه نمی گردد.

      6   قسمت‌های برق‌دار و یا متحرک داخل دستگاه به طور کامل در برابر تماس‌های خارجی حفاظت شده و هیچ گونه منفذی جهت ورود گرد و غبار به داخل دستگاه وجود ندارد.

      عدد دوم درجه حفاظت
      1   دستگاه هیچ گونه حفاظتی در برابر آب ندارد.
      2   دستگاه در برابر قطرات متراکم شده که به طور قائم از بالا بر روی قاب آن می چکد، محافظت شده است.
      3   دستگاه در برابر باران که به طور قائم یا با زاویه 60 درجه نسبت به خط قائم به بدنه آن ببارد، حفاظت شده است.
      4   دستگاه در برابر پاشش آب در هر جهت به بدنه آن، حفاظت شده است.
      5   دستگاه در برابر پاشش آب با فشار از هر جهت به بدنه آن در شرایط معین، حفاظت شده و خطری جدی برای دستگاه ندارد.
      6   دستگاه در برابر موقعیت خاص عرشه کشتی ها حفاظت شده و در این شرایط آب وارد دستگاه نمی شود.
      7   دستگاه در برابر غوطه ور شدن در آب حفاظت شده و هنگامی که جسم در فشار و زمان معین، داخل مایع غوطه ور می شود، آب وارد دستگاه نمی شود.
      8   دستگاه در برابر غوطه ور شدن در آب در زمان نامحدود حفاظت شده و هنگامی که دستگاه در عمق معین از آب قرار بگیرد، برای زمان نامحدود آب وارد دستگاه نمی شود.

      مشاورین دیاکو ال ای دی همواره در کنار شما هستند تا بتوانید انتخابی درست، با در نظر گرفتن بهترین استانداردهای حفاظتی را داشته باشید.

       

       

       

       

       

      مدیر ۱۴۰۰/۰۴/۰۴

      نظرات

      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

      پیام خود را بگذارید

      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟