علت و حل مشکل تاری تلویزیون شهری و ویدئو وال

    زمان خواندن مقاله : 7 دقیقه

     

     

    با پیشرفت سریع علم و فناوری، استفاده از تلویزیون شهری در زمینه‌های مختلف از جمله تبلیغات تجاری، رویدادهای ورزشی و انتشار اطلاعات عمومی به دلایلی همچون روشنایی و وضوح بالا و همینطور عمر طولانی این محصول متداول شده است.
    بااین‌حال، ممکن است کاربران پس از استفاده از نمایشگر به مدت طولانی متوجه تاری نمایشگر شوند. این امر، نه‌تنها می‌تواند بر انتقال مؤثر اطلاعات تأثیر بگذارد؛ بلکه ممکن است بر تصویر برند نیز تأثیر منفی داشته باشد.
    مشکل تاری تلوزیون شهری به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. از جمله دلایل بروز این مشکل می‌توان به مواردی همچون تجمع گرد و غبار روی سطح نمایشگر، فرسودگی و خرابی دیود LED، وارد شدن آسیب به پیکسل‌ها و خرابی مدار درایو و غیره اشاره کرد. ممکن است این عوامل به مرور زمان باعث کاهش روشنایی نمایشگر، کاهش کنتراست و حتی اعوجاج رنگ های به نمایش در آمده در نمایشگر شوند و محتوا به صورت تار در محصول نمایش داده شود. برای حل مشکل تاری نمایشگرهای LED، ابتدا باید دلایل اصلی بروز این پدیده را بشناسیم و سپس اقدامات لازم برای رفع این مشکل را انجام دهیم.


    1. تحت چه شرایطی تلویزیون شهری تار می‌شود؟

    ممکن است نمایشگر بر اثر استفاده طولانی‌مدت، دلایل مختلف دچار تاری شود. در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین دلایل بروز این پدیده اشاره می‌شود.

     

    آلودگی فیزیکی نمایشگر

    انباشته شدن گرد و غبار و کثیفی روی سطح نمایشگر می‌تواند مستقیماً روی جلوه ویدئو وال تأثیر بگذارد و نمایشگر را تار کند. ممکن است این مشکل، در اثر عوامل مختلفی مانند آلودگی هوای محیطی، تمیز نبودن محیط نصب نمایشگر و دست‌کاری انسان‌ها رخ دهد. عوامل محیطی مانند آلودگی هوا و وجود گردوغبار بیش‌ازحد در محل استفاده از تلویزیون شهری می‌تواند باعث تجمع آلودگی بیش‌ازحد بر روی سطح نمایشگر شود. همین امر می‌تواند کیفیت تصاویر به نمایش درآمده را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد.

    فرسودگی منبع نور نمایشگر

    دیود LED به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای نمایشگر شناخته می‌شوند. می‌دانیم که عمر این المان‌ها محدود است و به‌مرورزمان روشنایی آن‌ها کاهش می‌یابد. فرسوده‌شدن دیود های LED می‌تواند بر میزان روشنایی کلی نمایشگر تأثیر گذاشته و آن را کاهش دهد. همین امر موجب کاهش کیفیت تصاویر نمایش داده‌شده در نمایشگر خواهد شد.

    همان‌طور که می‌دانیم، عملکرد دیود led، مبتنی بر اصل تحریک مواد نیمه‌هادی و انتشار نور از طریق جریان است. باگذشت زمان، عملکرد مواد نیمه‌هادی به‌تدریج کاهش می‌یابد و در نتیجه روشنایی نمایشگر نیز کاهش خواهد یافت. همین امر می‌تواند کیفیت تصاویر را تحت تأثیر قرار دهد.


    خرابی پیکسل‌ها

    نمایشگرها از تعداد زیادی پیکسل تشکیل ‌شده‌اند که هر کدام مسئولیت نمایش یک رنگ را بر عهده دارند. در‌صورتی که بعضی از این پیکسل‌ها از کار بیفتند یا روشنایی غیرعادی داشته باشند، مشکلاتی مانند تاری نمایشگر و نمایش رنگ‌های غیرطبیعی در نمایشگر رخ خواهد داد. از جمله دلایل وارد شدن آسیب به پیکسل‌ها می‌توان به گرمای بیش‌ازحد، ولتاژ بیش‌ازحد، ناپایداری جریان و ... اشاره کرد. این عوامل می‌توانند به پیکسل‌ها آسیب وارد کنند و کیفیت تصاویر نمایش داده شده در نمایشگر را به‌صورت منفی تحت تأثیر قرار دهند.

    با انواع تلویزیون شهری بیشتر آشنا شوید !


    خرابی برد ماژول

    PCB ماژول مسئولیت کنترل روشنایی و رنگ پیکسل‌ها را بر عهده دارد. در صورت ازکارافتادگی برد، نمایش تصاویر در نمایشگر نامطلوب و غیرطبیعی خواهد شد. این امر تا حدود زیادی بر کیفیت تصاویر به نمایش درآمده در نمایشگر تأثیر منفی می‌گذارد. ازجمله ایرادات رایج PCB ماژول می‌توان به فرسودگی قطعات، جوشکاری ضعیف، اتصال کوتاه و غیره اشاره کرد. این عیوب باعث می‌شوند که پیکسل‌ها به درستی کار نکنند و نمایشگر تار شود.


    2. روش‌های حل مشکل تاری تلویزیون شهری و ویدئو وال

    در صورتی که نمایشگر شما تار شده است، می‌توانید از روش‌های زیر برای حل مشکل استفاده کنید.


    1) تمیز کردن و نگهداری به شیوه صحیح از نمایشگر

    • تمیز کردن منظم: برای اطمینان از شفافیت تلویزیون شهری، تمیز کردن منظم گرد و غبار و کثیفی از روی سطح نمایشگر امری ضروری است. انباشته شدن گرد و غبار و کثیفی بر روی نمایشگر می‌تواند روشنایی و وضوح ویدئو وال شما را به طرز قابل توجهی کاهش دهد.
    • استفاده از شیوه‌های صحیح برای تمیز کردن محصول: توصیه می‌شود در هنگام تمیز کردن تلوزیون شهری، از یک پاک‌کننده مخصوص این کار استفاده کرده و نمایشگر خود را با یک پارچه نرم یا دستمال کاغذی به آرامی پاک کنید. استفاده از حلال‌های شیمیایی یا پاک‌کننده‌های حاوی مواد ساینده به دلیل وارد کردن آسیب به نمایشگر به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

     


    • تمیزکاری تلویزیون شهری به‌صورت آرام و بدون وارد کردن فشار به آن: در طول فرآیند تمیزکاری، حتماً از وارد کردن نیروی بیش‌ازحد به نمایشگر خودداری کنید تا از خراشیده شدن آن و آسیب‌دیدگی آن حین تمیزکاری جلوگیری شود. همچنین، اطمینان حاصل کنید که هنگام تمیز کردن ویدیووال خاموش باشد و منبع تغذیه آن را نیز قطع کنید.

    قیمت و خرید ویدئو وال


    2) تعویض و جایگزینی مهره‌های لامپ ال‌ای‌دی

    • کاهش روشنایی: در زمانیکه روشنایی بخش‌های خاصی از نمایشگر LED به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و نمایشگر تار می‌شود، باید به دلایلی همچون فرسودگی مهره‌های لامپ LED فکر کنید. در این صورت، بهتر است نسبت به تعویض و جایگزینی مهره‌های لامپ ال‌ای‌دی اقدام نمایید.
    • معیارهای تشخیص: کاهش روشنایی، اعوجاج رنگ، چشمک زدن یا سیاه شدن بخشی از نمایشگر همگی می‌توانند به فرسودگی دیود ال ای دی محصول مرتبط باشند. می‌توانید با مشاهده این پدیده‌ها، چک کنید که آیا نیازی به جایگزینی مهره‌های لامپ ال‌ای‌دی وجود دارد یا خیر؟
    • مراحل تعویض و جایگزینی: اگر قصد تعویض دیود ال‌ای‌دی را دارید، باید از دیود ‌های با مشخصات و مدل‌ مشابه با قطعه اصلی استفاده کنید. دستورالعمل‌های مربوط به مونتاژ و دمونتاژ نمایشگر را با دقت چک کنید. در این صورت، می‌توانید بدون هیچ‌گونه مشکلی دیود ال‌ای‌دی جدید را با نمونه‌های سوخته قبلی جایگزین کنید.
    (البته تعویض دیود های ال ای دی بهتر زیر دست متخصص اینکار انجام شود)
    • ارزیابی میزان تأثیرگذار بودن تعویض لامپ‌ها: پس از انجام عملیات جایگزینی باید به بررسی تأثیر این جایگزینی بپردازید و ببینید که آیا کیفیت نمایش محصول به حالت اولیه بازگشته یا خیر؟


    3) تعمیر پیکسل‌ها

    • خرابی پیکسل: در صورت خرابی، ازکارافتادگی یا کاهش روشنایی برخی از پیکسل‌های نمایشگر، جلوه نمایش نمایشگر تار خواهد شد. در این صورت، باید اقدامات لازم برای تعمیر محصول انجام شود.
    • ترفندهای تعمیر: ترفندهای تعمیر پیکسل شامل استفاده از روش‌های ماساژ و فشار دادن برخی از بخش‌های نمایشگر، استفاده از روش‌های نرم‌افزاری برای تعمیر محصول و ... خواهد بود. روش ماساژ و فشار دادن به معنی وارد کردن فشار متعادل به پیکسل‌های کمی خراب است. در این روش، با اعمال فشار معین، عملکرد پیکسل‌ها به حالت قبلی برمی‌گردد. در روش تعمیر نرم‌افزاری، پیکسل‌های آسیب‌دیده با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری ویژه تعمیر می‌شوند.
    • مراحل تعمیر: در هنگام تعمیر پیکسل‌ها، باید جوانب احتیاط را رعایت کنید. ابتدا، محل و تعداد پیکسل‌های خراب را مشخص کنید. سپس، بر اساس وضعیت و نوع خرابی می‌توانید از روش تعمیر مناسب استفاده کنید. در طول فرآیند تعمیر، دقت کنید که به پیکسل‌های سالم مجاور آسیبی وارد نشود.
    • ارزیابی تأثیر: پس از انجام تعمیر، به بررسی وضعیت محصول بپردازید. چک کنید که آیا اقدامات شما توانسته موجب بهبود عملکرد نمایشگر شود یا خیر؟

     


    4) بررسی و تعمیر PCB ماژول

    • خرابی مدار درایو: اگر نمایشگر شما تار به نظر می‌رسد و مشکل شما با استفاده از روش‌های توصیه شده حل نشد، باید به خرابی درایو PCB فکر کنید. در این صورت، باید برد ماژول بررسی و تعمیر شود.
    • روش‌های تشخیص: روش‌های تشخیص خرابی مدار درایو شامل مشاهده پدیده‌ها و چگونگی نمایش تصاویر در نمایشگر، استفاده از مولتی‌متر و سایر ابزارها برای بررسی اجزای مدار و غیره است. با مشاهده روشنایی، رنگ و وضوح نمایشگر می‌توانید ابتدا تشخیص دهید که آیا مدار درایو خراب شده است یا خیر؟ سپس، می‌توانید از ابزارهایی نظیر مولتی‌متر برای ارزیابی مؤلفه‌های مدار و تعیین مکان و علت دقیق خرابی استفاده کنید.
    • مراحل تعمیر: در هنگام تعمیر برد ماژول، باید از دستورالعمل‌های پیروی کنید و احتیاط‌ها را مدنظر قرار دهید. ابتدا، منبع تغذیه نمایشگر را قطع کنید تا از نظر ایمنی مطمئن باشید. سپس، بر اساس نتایج تشخیص، مؤلفه‌های آسیب‌دیده را تعویض کنید، شکستگی‌ها یا اتصال‌های کوتاه را تعمیر کنید وغیره در طول فرآیند تعمیر، به استفاده صحیح از ابزارها و دستورالعمل‌های توصیه‌شده به‌طور کامل توجه کنید تا از کیفیت مطلوب تعمیر اطمینان داشته باشید.
    • ارزیابی تأثیر: پس از انجام تعمیر، باید به ارزیابی وضعیت نمایشگر بپردازید تا اطمینان حاصل کنید که خرابی از بین رفته و جلوه نمایش به حالت عادی برگشته است.

    پیشنهاد نویسنده : تعمیر ماژول تلویزیون شهری


    3. تعمیر و نگهداری صحیح تلویزیون شهری و ویدئو وال

     

    برای اطمینان از عملکرد پایدار تلوزیون شهری تبلیغاتی در طولانی‌مدت و حفظ جلوه نمایش خوب تصویر، نگهداری و تعمیرات روزانه محصول اهمیت زیادی دارد. در ادامه، پیشنهاداتی برای نگهداری و مراقبت صحیح از نمایشگرهای LED ذکر می‌شود:


    •به الزامات محیطی توجه کنید

    سعی کنید نمایشگر را در محیطی قرار دهید که دما و رطوبت آن مناسب باشد. معمولاً تلویزیون شهری در محیط‌های با دمای بین -10 درجه سانتی‌گراد تا 50 درجه سانتی‌گراد و حداکثر رطوبت 90٪ بهترین عملکرد را دارند. برای افزایش طول عمر محصول، از استفاده از نمایشگر در دماها و محیط‌های با رطوبت خیلی بالا یا پایین اجتناب کنید.
    محصول را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. قرار گرفتن تی وی شهری در معرض نور مستقیم خورشید به مدت طولانی می‌تواند باعث افزایش دمای سطح نمایشگر شده و تأثیر منفی بر طول عمر نمایشگر داشته باشد. در هنگام نصب، مکان مناسبی را انتخاب کنید و یا برای کاهش تابش مستقیم نور خورشید از سایه‌بان استفاده کنید.
    تلویزیون تبلیغاتی را در شرایط مرطوب قرار ندهید. محیط‌های با رطوبت بالا ممکن است باعث ایجاد اتصال کوتاه یا خوردگی مدارهای داخلی  شوند، بنابراین مطمئن شوید که نمایشگر را در محیط خشک و دارای تهویه مناسب نصب می‌کنید.


    • بررسی و نگهداری منظم

    در دوره‌های زمانی منظم، روشنایی، رنگ و سایر عملکردهای نمایشگر را مورد بررسی قرار دهید. این چک کردن‌های منظم موجب می‌شوند که مشکلات نمایشگر به‌موقع تشخیص داده شوند و اقدامات لازم در زمان مطلوب و قبل از وارد شدن آسیب بیشتر به نمایشگر انجام شوند. به‌عنوان‌مثال، اگر روشنایی نمایشگر کاهش‌یافته یا رنگ آن دچار خرابی شده است، باید هر چه سریع‌تر نسبت به بررسی دیود ال‌ای‌دی و بررسی خرابی احتمالی PCB ماژول شده فکر کرده و در صورت نیاز برای تعویض آن‌ها اقدام کنید.
    برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری دوره‌ای می‌توانید از افراد متخصص کمک بگیرید. می‌توانید از افراد آموزش‌دیده بخواهید که در بازه‌های زمانی مشخص نمایشگر را تمیز کنند و بررسی‌های لازم از جمله ارزیابی تابلو مدار و خطوط اتصال و غیره را انجام دهند. این کار موجب تشخیص به‌موقع خرابی‌های احتمالی خواهد شد.


    • از دستگاه به‌صورت متعارف استفاده کنید

    از استفاده مداوم و پیوسته از نمایشگر اجتناب کنید. ممکن است استفاده مداوم از محصول برای مدت طولانی باعث افزایش دمای داخلی نمایشگر شده و عمر نمایشگر را کاهش دهد. توصیه می‌شود یک برنامه منظم برای استفاده از محصول داشته باشید و در صورت عدم نیاز نمایشگر را خاموش کنید.
    همچنین، نمایشگر را در حالت روشنایی یا کنتراست بیش‌ازحد قرار ندهید. اگرچه روشنایی و کنتراست بالا می‌تواند محتوای نمایش داده شده را به صورت زنده‌تر و واضح‌تر به نمایش بگذارد، استفاده طولانی‌مدت از روشنایی و کنتراست بیش‌ازحد ممکن است باعث آسیب به چشمان مخاطب و همین‌طور خرابی نمایشگر شود. تنظیم روشنایی و کنتراست در حد متعارف با توجه به نیازها و شرایط محیطی توصیه می‌شود. با پیروی از راهنمایی‌های فوق می‌توانید عمر تلویزیون شهری خود را طولانی‌تر کرده و همین‌طور هزینه‌های نگهداری آن را کاهش دهید.

     

    مطلب زیر را از دست ندهید :

    روش های عیب یابی و تعمیرات تلویزیون شهری و ویدئو وال

     


    جمع‌بندی

    به‌طور خلاصه، بهتر است برای حل مشکل تاری تلویزیون شهریLED به بررسی جوانب مختلف و دلایل بروز این مشکل پرداخته و راه‌حل مناسب را انتخاب کنید. شاید بهتر باشد برای افزایش طول عمر دستگاه پارامترهایی همچون تمیز کردن و نگهداری منظم، انجام عملیات تعمیر و نگهداری به‌موقع وغیره را مدنظر قرار دهید.
     

    مدیر ۱۴۰۳/۰۲/۲۶

    نظرات

    چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
    ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
    چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
    ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

    پیام خود را بگذارید

    گفتگوی آنلاین
    شروع گفتگو
    خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟