نرخ تازه سازی یا رفرش ریت چیست و چه کاربردی در نمایشگرهای led دارد؟

      » زمان خواندن مقاله :3 دقیقه

       


      کیفیت نمایشگر LED می‌تواند به طور مستقیم بر کیفیت محتوا و اطلاعات به نمایش در آمده در آن تأثیر بگذارد. نرخ تازه‌سازی یا رفرش ریت، یکی از عوامل مهم تعیین‌کننده کیفیت نمایشگر است. در این مقاله به طور مفصل در مورد نرخ تازه‌سازی نمایشگرهای LED بحث می‌کنیم.


      1. نرخ تازه‌سازی یا رفرش ریت تلویزیون شهری چیست؟


      نرخ تازه‌سازی تلویزیون شهری به معنای تعداد فریم‌هایی است که نمایشگر در هر ثانیه قادر است نمایش دهد و بر حسب واحد هرتز (هرتز) اندازه‌گیری می‌شود. به عنوان مثال، نرخ تازه‌سازی 60 هرتز به معنی نمایش 60 فریم در ثانیه است. هرچه نرخ رفرش یا تازه‌سازی تصاویر بیشتر باشد، تصاویر نمایش داده شده در نمایشگر نرم‌تر و تجربه کاربری بهتری خواهید داشت.

       

      رزولوشون چیست؟(بیشتر بدانید)

       


      2. تأثیر رفرش ریت بر کیفیت تصاویر نمایش داده شده در ویدئو وال عبارتند از:


      • نرم بودن نمایش تصویر: نرخ تازه‌سازی مستقیماً بر نرمی نمایش تصویر تأثیر می‌گذارد. رفرش ریت بالا می‌تواند موجب به نمایش درآمدن تصاویر صاف و بدون سوسو زدن شود؛ درحالی‌که نرخ به روز رسانی تصویر پایین باعث سوسو زدن یا پخش تصاویر متناوب در نمایشگر می‌شود که همه این‌ها می‌توانند بر تجربه مشاهده مخاطب تأثیر زیادی بگذارند.
      • راحتی چشم: نرخ نو‌سازی می‌تواند بر راحتی چشم در زمان مشاهده نمایشگر LED تأثیر بگذارد. نرخ تازه‌سازی بالا می‌تواند موجب کاهش خستگی و ناراحتی چشم شود، درحالی‌که نرخ تازه‌سازی کم باعث خستگی، خشکی چسم و سایر مشکلات چشمی می‌شود.
      • عملکرد نمایش تصاویر پویا: نرخ تازه‌سازی بالا، موجب نمایش تصاویر پویا و زنده در نمایشگر می‌شود و به کاهش تاری و ایجاد رگه حین نمایش محتوا کمک می‌کند. بالا بودن رفرش ریت موجب شفافیت و پویایی تصاویر خواهد شد. به‌علاوه، نرخ تازه‌سازی پایین ممکن است باعث تار شدن یا درهم بودن تصاویر به نمایش درآمده شود.
      • فاصله و زاویه دید: در برخی موارد، ممکن است پایین بودن نرخ تازه‌سازی باعث سوسو زدن یا ایجاد رگه‌های قابل توجه در هنگام مشاهده نمایشگر از فاصله یا زاویه معین شود. همین امر می‌تواند کیفیت تصاویر نمایش داده شده را تحت تأثیر قرار دهد. نرخ تازه‌سازی بالا می‌تواند موجب افزایش فاصله دید و گسترده شدن زاویه دید شود.
      • مصرف برق و اتلاف حرارتی: نرخ تازه‌سازی بالا می‌تواند بر مصرف انرژی و اتلاف حرارتی از نمایشگر تأثیر بگذارد. بالا بودن نرخ تازه‌سازی موجب افزایش مصرف انرژی و اتلاف حرارتی می‌شود؛ زیرا تصاویر باید بیشتر به روز شوند. به همین دلیل، ممکن است لازم باشد در چنین نمایشگرهایی از سیستم‌های خنک‌کننده قوی استفاده شود. همین امر موجب افزایش هزینه و پیچیدگی طراحی نمایشگر خواهد شد.
      • مصرف انرژی و هزینه: به‌طورکلی، هرچه نرخ به روز رسانی تصویر یک نمایشگر LED بیشتر باشد، مصرف انرژی و هزینه آن نیز افزایش می‌یابد؛ بنابراین، انتخاب یک رفرش ریت مناسب نه‌تنها می‌تواند به بهبود جلوه نمایشگر کمک کند، بلکه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود.


      3. نکاتی درباره انتخاب نرخ‌های تازه‌سازی 1920 هرتز و 3840 هرتز به عنوان رفرش ریت‌های رایج بازار

       


      برای انتخاب نرخ تازه‌سازی نمایشگر LED، باید در ابتدا، از تأثیر نرخ تازه‌سازی بر جلوه نمایش آگاهی داشته باشیم. نرخ‌های تازه‌سازی رایج برای نمایشگرهای LED موجود در بازار عبارتند از: 1920 هرتز، 3840 هرتز و 7680 هرتز. می‌توان از نمایشگرهای با  refresh rateمختلف، برای سناریوها و الزامات کاربری مختلفی استفاده کرد؛ بنابراین باید در هنگام انتخاب نمایشگر، موارد زیر را با دقت مد نظر قرار دهید:


      • نرخ تازه‌سازی 1920 هرتز


      نمایشگرهای با نرخ تازه‌سازی 1920 هرتز قیمت نسبتاً پایینی دارند و برای مشتریانی که قیمت محصول برایشان مهم است و کیفیت نمایش بالایی نمی‌خواهند، مناسب است. این نمایشگرها می‌توانند در فاصله دید معمولی، تصاویر نسبتاً پایدار و واضحی ارائه دهد و سوسو زدن یا لرزش این نمایشگرها به‌راحتی قابل مشاهده نیست. به عنوان مثال، در برخی موارد می‌توان برای نمایش اطلاعات در مکان‌هایی مانند مراکز خرید، سالن‌های نمایشگاه و غیره از این نمایشگرها استفاده کرد.


      • 3840 نرخ تازه‌سازی هرتز


      استفاده از این نمایشگر برای نمایش صحنه‌هایی باید با سرعت بالا نمایش داده شوند یا شفافیت تصویر در آنها اهمیت دارد مانند رویدادهای ورزشی زنده، بازی‌های الکترونیکی و غیره مناسب است. رفرش ریت بالای چنین نمایشگرهایی می‌تواند موجب کاهش چشمگیر لرزش تصویر و ارائه تصاویر واضح‌تر و روان‌تر و بهبود تجربه مشاهده برای بینندگان شود. درعین‌حال، استفاده از چنین نمایشگرهایی می‌تواند خستگی چشم را کاهش دهد و موجب بهبود تجربه کاربر شود.


      • 7680 هرتز


      در حال حاضر، نرخ تازه‌سازی 7680 هرتز به عنوان بالاترین نرخ تازه‌سازی در نظر گرفته می‌شود. این نمایشگرها می‌توانند تصاویر فوق‌العاده صاف و ظریفی را نمایش دهند و استفاده از آنها برای کاربردهای با الزامات نمایش بالا مانند تبلیغات تجاری، اتاق‌های کنفرانس‌های کلاس و غیره بسیار مناسب است.

       

      فیلکر تصویر چیست ؟


      جمع‌بندی


      به طور خلاصه، بهتر است انتخاب نرخ تازه‌سازی مناسب برای نمایشگرهای LED، بر اساس نیازهای واقعی و بودجه صورت پذیرد. در صورتیکه با محدودیت بودجه مواجه هستید، انتخاب نمایشگر 1920 هرتزی می‌تواند یک انتخاب مقرون‌به‌صرفه برای شما باشد. اگر به جلوه‌های نمایشی بهتری نیاز دارید، نمایشگرهای 3840 هرتزی برای شما مناسب خواهند بود و اگر الزامات مد نظر شما برای کیفیت نمایشگر خیلی بالا است و محدودیت بودجه ندارید، می‌توانید از نمایشگرهای 7680 هرتزی استفاده کنید.
      شما می‌توانید با در نظر گرفتن همه جوانب از جمله کاربرد نمایشگر، نیازها و بودجه مد نظر، یک نمایشگر متناسب با نیازهای خود را پیدا کنید. در صورتیکه برای انتخاب نمایشگر به مشاوره نیاز دارید، لطفاً با ما تماس بگیرید. بااین‌حال، توجه کنید که نرخ تازه‌سازی بالا به معنای قیمت و مصرف انرژی بالاتر است؛ بنابراین، هنگام انتخاب نمایشگر 7680 هرتزی باید بین پارامترهای کیفیت بالای نمایشگر و هزینه آن تناسب لازم را برقرار کنید.
       

      مدیر ۱۴۰۲/۱۱/۱۱

      نظرات

       مجتبی کاویانی مجتبی کاویانی ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      سلام
      ممنون از مقاله خوبتون ، چجوری میشه باهاتون تماس گرفت ؟
      پاسخ

       دیاکو دیاکو ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      سلام مجتبی عزیز
      بابت ارسال نظر و دیدگاه تون با ما بسیار خرسندیم
      برای مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید.
      09128756535
      09128756525
      021-28426535
      پاسخ

      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

      پیام خود را بگذارید

      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟