زاویه دید در نمایشگر چیست و چه نقشی دارد ؟

      زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه

       

      ممکن است در هنگام انتخاب نمایشگرهای LED این سؤال در ذهن شما به وجود آید که چرا حتی در صورت استفاده از یک نمایشگر LED مشابه، تجربه تماشای مخاطب در سناریوهای کاربری مختلف متفاوت است؟ در این میان نمی‌توان تأثیر زاویه دید را نادیده گرفت. بنابراین، شاید بهتر باشد بپرسیم که زاویه دید نمایشگر LED چگونه تعریف می‌شود و چه تأثیری بر تجربه تماشای مخاطب دارد؟ چگونه می‌توان این زاویه را تنظیم کرد؟ در این مقاله، به پاسخ این سؤال می‌پردازیم.

       


      1.زاویه دید نمایشگر LED به چه معناست؟


      زاویه دید نمایشگر LED به محدوده زاویه‌ای اشاره دارد که کاربران می‌توانند از آن زاویه، محتوای به نمایش درآمده در نمایشگر را به وضوح از جهات مختلف مشاهده کنند. به‌طور خاص، زاویه دید افقی بر اساس خط عمود بر نمایشگر تعریف می‌شود. معمولاً، شما می‌توانید از زوایای مختلف (مشتمل بر زوایای با چند درجه انحراف در جهت‌های افقی و عمودی نسبت به خط عمود بر نمایشگر) بدون هیچ‌گونه مشکلی محتوای نمایش داده شده روی نمایشگر را مشاهده کنید.
      بنابراین، در یک محدوده زاویه مشخص واقع در سمت چپ یا راست خط عمود بر نمایشگر، کاربران می‌توانند تصاویر نمایش داده شده را به صورت عادی مشاهده کنند. به‌طور خلاصه، وقتی از این زوایا به نمایشگر نگاه می‌کنیم، به وضوح می‌توانیم محتوای نشان داده شده در نمایشگر را بدون هیچ‌گونه مشکلی مشاهده کنیم. اما کاربرانی که از کنار (زوایای با انحراف بیش از چند درجه نسبت به صفحه عمود بر نمایشگر) به نمایشگر نگاه می‌کنند، نمی‌توانند به دلیل محدودیت زاویه دید محتوای نمایش داده شده روی نمایشگر را به صورت واضح مشاهده کنند.
      معمولاً، زاویه دید نمایشگر LED بر اساس نحوه چینش مهره‌های لامپ‌های LED و فاصله کاربر از نمایشگر تعیین می‌شود. به‌طورکلی، هرچه پرسپکتیو یا زاویه دید نمایشگر بزرگ‌تر باشد، امکان مشاهده واضح‌تر محتوای نمایش داده شده روی نمایشگر بیشتر خواهد بود. بااین‌حال، با افزایش زاویه دید، ممکن است محتوای نشان داده شده روی نمایشگر تار شود.
      هنگام انتخاب نمایشگر LED توجه به زاویه دید اهمیت زیادی دارد. این نکته به‌خصوص در زمان انتخاب نمایشگرهای مورد استفاده به‌عنوان بیلبوردهای تبلیغاتی قابل نصب در فضای باز، استادیوم‌ها، اتاق‌های کنفرانس و غیره اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چرا که در این مکان‌ها، افراد از جهات مختلف به نمایشگر نگاه می‌کنند، بنابراین اندازه زاویه دید در این نمایشگرها اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر زاویه دید خیلی کوچک باشد، ممکن است شخصی که در پهلو یا بالای نمایشگر می‌ایستد، نتواند محتوای نمایش داده شده روی نمایشگر را به وضوح ببیند. همین امر می‌تواند بر تجربه مشاهده تأثیر منفی بگذارد.


      2. اهمیت زاویه دید در نمایشگرهای LED

       


      همان‌طور که گفته شد، زاویه دید می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت محتواهای به نمایش در آمده در نمایشگر LED داشته باشد. به طور خلاصه، پرسپکتیو یا زاویه دید، به محدوده زاویه‌ای گفته می‌شود که اگر از آن زوایا به نمایشگر نگاه کنیم، می‌توانیم محتوای نمایش داده شده در آن را به وضوح مشاهده کنیم. به طور خاص، زاویه دید می‌تواند از جنبه‌های زیر بر کیفیت نمایشگر LED تأثیر بگذارد:


      تجربه مشاهده

      هر چه زاویه دید بزرگ‌تر باشد، مخاطب می‌تواند تجربه بهتری از تماشای نمایشگر LED از زوایای مختلف داشته باشد. اگر زاویه دید یک نمایشگر خوب و کافی نباشد، ممکن است شخصی که از پهلو یا بالا به نمایشگر نگاه می‌کند، تصاویری تار یا مخدوش را مشاهده کند که همین امر می‌تواند بر جلوه مشاهده او تأثیر بگذارد.


      کیفیت تصویر

      اندازه زاویه دید می‌تواند بر کیفیت تصویر نمایشگر LED تأثیر بگذارد. با افزایش زاویه دید، فاصله بین پیکسل‌های نمایشگر بیشتر می‌شود. همین امر، موجب کاهش وضوح تصویر خواهد شد که به‌نوبه خود بر وضوح و کیفیت تصویر تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، ممکن است زاویه دید بیش از حد نیز منجر به اعوجاج رنگ شود که بر کیفیت رنگ تصویر تأثیر می‌گذارد.


      انتخاب نمایشگر متناسب با سناریوی کاربردی مد نظر

      لازم به ذکر است که شما باید در زمان خرید و انتخاب نمایشگر، نمایشگرهای با زاویه دید متناسب با کاربرد مد نظر را انتخاب کنید. برای مثال، اگر می‌خواهید نمایشگر را در مکان‌های عمومی نصب کرده و از آن به‌عنوان بیلبورد تبلیغاتی استفاده کنید، باید برای اطمینان از اینکه عابران پیاده می‌توانند محتوای تبلیغاتی را از زوایای مختلف به خوبی مشاهده کنند، نمایشگرهای با زوایای دید بزرگ‌تر را انتخاب کنید.
      در مکان‌های سرپوشیده مانند اتاق‌های کنفرانس، به دلیل نزدیک بودن مخاطب به نمایشگر، زاویه دید نسبتاً کم نیز مناسب خواهد بود. بنابراین، هنگام انتخاب نمایشگر LED، باید زاویه دید مناسب را با توجه به سناریوی کاربردی واقعی تعیین کنید.


      3. پارامترهای مؤثر بر زاویه دید نمایشگر LED

       


      عوامل اصلی مؤثر بر زاویه دید نمایشگر LED به شرح زیر است:


      • روش پیکره‌بندی مهره‌های لامپ‌های LED: 

      روش چینش مهره‌های لامپ‌های LED، زاویه دید نمایشگر LED را تعیین می‌کند. به‌طورکلی، هرچه روش چینش پیشرفته‌تر باشد، زاویه نورپردازی مهره‌های لامپ LED بزرگ‌تر و در نتیجه زاویه دید نمایشگر بزرگ‌تر خواهد شد.


      ‌ • کیفیت تراشه LED: 

      کیفیت تراشه LED نیز بر زاویه دید نمایشگر تأثیر خواهد گذاشت. معمولاً، تراشه‌های LED با کیفیت بالا دارای بازده نوری بالاتر و عملکرد نوری پایدارتری هستند؛ لذا، زاویه دید بزرگ‌تری را ارائه خواهند داد.


      • مسطح بودن سطح نمایشگر: 

      مسطح بودن سطح نمایشگر نیز می‌تواند بر زاویه دید تأثیر بگذارد. در صورت وجود ناهمواری در سطح نمایشگر، امکان ایجاد اعوجاج در تصاویر و کاهش زاویه دید وجود خواهد داشت.


       • فاصله دید:

       فاصله دید نیز دارای تأثیر چشمگیری بر زاویه دید نمایشگر LED است. به‌طورکلی، با افزایش فاصله دید، زاویه دید مورد نیاز بیشتر خواهد بود. بنابراین، هنگام انتخاب و خرید نمایشگر LED باید زاویه دید مناسب را با توجه به فاصله دید واقعی تعیین کنید.

       


      • روشنایی صفحه :

       روشنایی صفحه نیز دارای تأثیر چشمگیری بر زاویه دید خواهد بود. به‌طورکلی، با افزایش روشنایی نمایشگر، زاویه دید نیز افزایش می‌یابد. زیرا بالا بودن روشنایی، می‌تواند موجب حفظ وضوح تصویر- حتی در زوایای دید بزرگ – شود.


      4. اقدامات لازم برای بهبود زاویه دید نمایشگرهای LED


      • بهینه‌سازی پیکره‌بندی مهره‌های LED

      بهینه‌سازی روش پیکره‌بندی مهره‌های لامپ LED و استفاده از روش چینش پیشرفته‌تر می‌تواند به افزایش زاویه دید نمایشگر LED کمک کند. این کار می‌تواند زاویه دید نمایشگر LED را به میزان زیادی افزایش دهد. افزایش زاویه دید کمک می‌کند که مخاطب بتواند تجربه دید بهتری از زوایای مختلف داشته باشد. تصور کنید که مهره‌های LED همانند لامپ‌های کوچکی هستند که بهینه‌سازی پیکربندی آن‌ها می‌تواند با پوشش دادن طیف وسیع‌تری از زوایا، به بهبود زاویه دید نمایشگر کمک کند. با این کار، طیف نور ساطع شده بیشتر می‌شود و مخاطبین بیشتری می‌توانند از زوایای دید مختلف محتواهای نمایش داده شده را مشاهده کنند.


      • انتخاب تراشه LED با کیفیت بالاتر

      استفاده از تراشه‌های LED با کیفیت بالا می‌تواند به بهبود کارایی روشنایی و پایداری نمایشگر LED و در نتیجه افزایش زاویه دید کمک کند. معمولاً، تراشه‌های LED با کیفیت بالا دارای روشنایی بالاتر و طیف رنگی گسترده‌تری هستند و می‌توانند تصاویر واضح‌تر و واقعی‌تری را ارائه دهد. تراشه LED، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های نمایشگر است و دقیقاً همانند قلب نمایشگر عمل می‌کند. انتخاب یک تراشه LED باکیفیت مانند نصب یک قلب قوی روی محصول است و می‌تواند به بهبود کیفیت محتوای نمایش داده شده در نمایشگر و بهبود تجربه مشاهده مخاطب کمک کند.


      • تنظیم فاصله و زاویه دید

      تنظیم منطقی فاصله و زاویه دید نمایشگر LED با توجه به نوع کاربرد می‌تواند به ارائه تصاویر واضح، شفاف و باکیفیت کمک کند. با تنظیم فاصله و زاویه دید، مخاطب می‌تواند نمایشگر LED را از بهترین زاویه دید تماشا کند و جلوه دید بهتری داشته باشد. در صورت تنظیم نادرست، ممکن است کاربر نتواند از زوایا و فواصل مختلف محتوای نمایش داده شده را به خوبی مشاهده کند. تنظیم فاصله و زاویه دید مانند تنظیم لنز دوربین است و به بهتر دیده شدن محتوا کمک می‌کند.


      جمع‌بندی

      با پیشرفت دائمی فناوری، انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه‌چندان دور، زاویه دید نمایشگرهای LED به طور چشمگیری بهبود داده شود و بتواند الزامات سناریوهای کاربری مختلف را برآورده کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نمایشگر با متخصصان دیاکو در ارتباط باشید .

       

      مدیر ۱۴۰۳/۰۱/۱۶

      نظرات

       علی همتی علی همتی ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
      خیلی گویا و واضح در مورد زاویه دید در نمایشگرهای LED توضیح داده شد، ممنون از مقاله خوبتون پاسخ
       دیاکو دیاکو ۱۴۰۳/۰۱/۱۸

      سلام دوست عزیز

      از اینکه حس خوبتون را با ما به اشتراک گذاشتید، بسیار سپاسگزاریم


      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
      چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
      ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

      پیام خود را بگذارید

      گفتگوی آنلاین
      شروع گفتگو
      خب ما در خدمتیم، چه سوالی دارید؟